STARS4EVER
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
STARS4EVER

شبابى

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟

Hoba
Nice Nosa
آحمد فرغلي
واحد من الناس
8 مشترك

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

1أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ الجمعة سبتمبر 03, 2010 10:36 pm

واحد من الناس

واحد من الناس

ايه اصعب شئ بالنسبه ليك....؟؟؟

1_ الموت أصعب شيء.

2_ الحب من طرف واحد.

3_ انك تنجرح من حبيبك.

4_ انك تعيش وحداني.

5_ان الدنيا تبعدك عن الناس اللي بتحبهم.

2أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ السبت سبتمبر 04, 2010 1:13 pm

آحمد فرغلي

آحمد فرغلي

موضوع حلو يآبوحميد ...

بآلنسبآلي .. ممكن نقول حاجتين .. هنقول الموت لسبب .. " إن للموت لسكرآت " الرسول عليه افضل الصلاة والسلام قآل آن للموت لسكرآت ... مع أنه غُفر له ما تقدم من ذنبه ... وده بيدل على صعوبة الموت .. ربنآ يصبرٍنآ ويثبتنآ آن شآء آلله ..آللهم آمين .

وبرضو بعتبر ان الدنيا لو تبعدك عن الناس اللي بتحبها صعبة .. لآنك عشت معاها اسعد لحظات حياتك .. وبآلآخص لو كانوا آخوه صالحين ...

3أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ السبت سبتمبر 04, 2010 5:38 pm

Nice Nosa

Nice Nosa

موضوع فعلا جميل بالنسبالي انا شايفه ان اصعب حاجه الموت ومافيش اصعب منه ري ماقال احمد,,يارب هون علينا سكرات الموت وثبتنا عند السؤال واجعل قبورنا روضه من رياض الجنه ..اما باقي الحاجات فكلها متساويه ف الصعوبه اكيد الوحده صعبه والجرح صعب والحب من طرف واحد صعب بس مافيش انسان ف الدنيا معندوش هموم او حزن لان دي سنه الحياه

4أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ السبت سبتمبر 04, 2010 10:38 pm

Hoba

Hoba

انا رأيي ما يختلفش عن رأي احمد ونوسه ...

الموت بالنسبه لي هو اصعب حاجه في الاختيارات دي ...

5أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ السبت سبتمبر 04, 2010 11:14 pm

Dimo

Dimo

طبعا رأيي لازم يكون مع رأيكم ..لانه أصلا مفيش وجه مقارنه بين طبيعة الموت وبين الاربع حاجات التانيه اللي ممكن يكون في بينهم مقارنة....

6أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ السبت سبتمبر 04, 2010 11:20 pm

the max

the max

_ انك تعيش وحداني.
ده بالنسبالى اصعب من الموت
لان الموت اهون من الوحده
بس الوحده اصعب بكتير كانك عايش بس ميت مفيش حد هيحس بيك

7أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ السبت سبتمبر 04, 2010 11:50 pm

soma

soma

الموت طبعا هو أصعب حاجه..

8أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ الثلاثاء أكتوبر 12, 2010 11:55 am

Nody

Nody

أكيد مصيبة الموت أصعب حاجه بالنسبه ليا
أنا مش حسيت بيها غير في الوقت اللي انا فيه دلوقتي انا الحمد مش فقدت حد انا بحبه ربنا يطول عمر كل الناس اللي بحبهم باباوماما وجدتي واخواتي
بس لما جاتلي مصيبة الموت جاتلي في البيبي (أبنى)اللي كنت مستنياه بفارغ الصبر النبض وقف(مات)جوه بطني بس مش بحب اقول كلمة مات
بس الحمدلله علي كل شئ ده نصيبه وعمره اللهم لا اعتراض
معلش طولت عليكم بس بجد قلبي واجعني جدا فكتبت الكلام ده وانا في حاله مايعلم بيها الا ربنا
ادعووووووووووووووووووووووووولي

9أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ الثلاثاء أكتوبر 12, 2010 12:48 pm

آحمد فرغلي

آحمد فرغلي

ربنا يصبرك يا نودي ويجعلها اخر الآحزان ان شاء الله وربنا يكرمك ان شاء الله

متننسيش انه هيكون شفيع ليكم يوم القيامة .. يعني المفروض انك مش تزعلي عليه .. وآصبري ولكي الاجر ان شاء الله

10أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ الثلاثاء أكتوبر 12, 2010 1:38 pm

Dimo

Dimo

ربنا يصبرك يا نودي ولكننا لا نملك الا ان نقول (انا لله وانا اليه راجعون ) ...وان شاء الله ربنا يرزقك الصبر والثبات ويخلف عليكي خيرا في مصيبتك ...
ومن باب التذكرة كأخ لازم افكرك بقوله سبحانه وتعالي {الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعون * أُولَـئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَـئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ}.... وكذلك احب افكرك بحديث الرسول صلي الله عليه وسلم" ما من مسلم تصيبه مصيبة فيقول ما أمره الله {إنا لله وإنا إليه راجعون} اللهم اجرني في مصيبتي وأخلف لي خيراً منها إلا أخلف الله له خيراً منها ... الحديث " ..
فعليكي باربع اشياء هي الصبر والرضا والاسترجاع والدعاء ... واعتقد مفيش حاجه ممكن تصبرك وكمان تخليكي راضية بقدر الله اكتر من الجزاء اللي وعدك بيه ربنا لو صبرتي واحتسبتي وحمدتي الله سبحانه وتعالي علي كل حال ،والاحاديث كتيرة اوي ف فضل من مات له ابن وصبر واحتسب ومدي عظم الجزاء للوالدين فان الله تعالي وعدهم ببيت ف الجنة يسمي بيت الحمد وخصوصا اذا كان الابن صغير او توفي قبل الميلاد فانه سيكون شفيعا لوالديه ان شاء الله وسببا لدخولهم الجنه وخصوصا امه التي سوف يجرها جرا حتي يدخلها الجنه ولذلك وصي النبي صلي الله عليه وسلم بتسمية هذا الطفل سواء كان ولدا او بنتا لانه سوف يكون شفيعا لوالديه(ابقي قوليلنا هتسميه ايه بقي) ...ربنا يرزقك الصبر والرضا ويعوضك خير ان شاء الله...
أظن بعد كل ده لازم نقول الحمد لله ولا ايه يا نودي ؟؟؟؟

11أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ الأربعاء أكتوبر 13, 2010 9:16 am

Nody

Nody

ميرسي ليك ياأحمد وأنت كمان ياضياء
بجد كلامكم خلاني أبكي بس والله غصب عني الدموع بتنزل لوحدها
وأنا دايما بقول الحمدلله وراضيه بقضاءالله ومش معترضه خالص ودايما بقول الدعاء( اللهم اجرني في مصيبتي وأخلف لي خيراً منها...)
بس هى الصدمه كانت جامده أوي علياومقدرتش استحملها لوحدي وخصوصا أن جوزي سافر الأمارات قبل مايحصل الموضوع ده بأيام
بس الحمدلله علي كل شئ
أما التسميه هو نوع الجنين مش كنا لسه نعرفه
بس لوكان ولد كنت هأسميه شادي
لو بنت كنت هأسميها جودي
الحمدلله

12أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ الأربعاء أكتوبر 13, 2010 12:29 pm

the max

the max

ربنا يصبرك ويجعلها اخر الاحزان
بس الواحد لازم يقول الحمد الله
ع كل حال
وربنا انشاء الله هيجازيكى كل خير
وخليكى فاكره زى ما قال فى كتابه العزيز
بسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ .

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)
صدق الله العظيم . سورة البقر

معنى هذه الأية القرآنية الكريمه :
===================
أي: مملوكون لله, مدبرون تحت أمره وتصريفه, فليس لنا من أنفسنا وأموالنا شيء، فإذا ابتلانا بشيء منها, فقد تصرف أرحم الراحمين, بمماليكه وأموالهم, فلا اعتراض عليه، بل من كمال عبودية العبد, علمه, بأن وقوع البلية من المالك الحكيم, الذي أرحم بعبده من نفسه، فيوجب له ذلك, الرضا عن الله, والشكر له على تدبيره, لما هو خير لعبده, وإن لم يشعر بذلك، ومع أننا مملوكون لله, فإنا إليه راجعون يوم المعاد, فمجاز كل عامل بعمله، فإن صبرنا واحتسبنا وجدنا أجرنا موفورا عنده، وإن جزعنا وسخطنا, لم يكن حظنا إلا السخط وفوات الأجر، فكون العبد لله, وراجع إليه, من أقوى أسباب الصبر.

ان شاء الله ربنا يعوضك كل خير
ويكرمك بالذريه الصالحه
معلش انا طولت عليكم

13أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ الجمعة أكتوبر 15, 2010 4:25 pm

Nody

Nody

شكرا ليك يامحمد
والحمدلله علي كل شئ

14أيه أصعب  شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ Empty رد: أيه أصعب شئ بالنسبة ليك........؟؟؟ السبت أكتوبر 16, 2010 4:20 pm

Hoba

Hoba

ربنا يصبرك يا نودي يا حبيبتي ..

ويجعله شفيع ليكي انتي وجوزك يوم القيامه ياااااااا رب ...

ويكرمك يا حبي ويرزقك بالذريه الصالحه ...

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

مواضيع مماثلة

-

» ما أصعب أن ...