STARS4EVER
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
STARS4EVER

شبابى

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

كيد بعض الرجال أشد من كيد عشر نساء مجتمعات

آحمد فرغلي
Nice Nosa
soma
7 مشترك

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]

soma

soma

كان أحد الأزواج يجلس فترة طويلة جداً في ملحق المنزل الذي يقع في الفناء الخارجي

وقد لاحظت الزوجة أن الرجل يطيل المكوث , وعلاوة على ذلك يقفل الباب..

" وما زاد الطين بلة " أنه لا يسمح لأحدٍ من أفراد العائلة بالدخول
...
بل إنه لا يسمح بتنظيف الملحق إلا وهو موجود ..ولا يغادر إلا بعد خروج من كان ينظفها سواء الزوجة أو الخادمة

وكما تعلمون بدأت الشكوك والظنون تلعب برأس المرأة ..

وتمنت لو تدفع الغالي والنفيس لتعرف سر هذا الملحق ..!

ولكن للأسف لم يتسن لها ذلك ..

ولكن وفي أحد الأيام سافر الزوج منتدباً إلى خارج البلاد لبضعة أيام .. فاستغلت المرأة تلك الفرصة

وذهبت وأحضرت أحد فنيي المفاتيح ، وطلبت منه فتح الباب بأية وسيلة

وأخبرها الفني أن الباب مقفل , وحتى لو تم فتحه فلا يمكن إقفاله

فقالت له :: " لا يهم! .. وفي نفسها تقول الويل والثبور لي إن لاحظ ذلك ،

ولكني سأقول له لو سأل بأنك نسيته مفتوحاً .. مع أني لا أظنه سيصدق! "

المهم أن الفني فتح الباب وغادر..

دخلت المرأة وفتحت أدراج المكتب علها تلحظ شيئا، وكانت من شدة الاستعداد للمفاجأة

تفتحها بشكلٍ هادئ كي لا تنصدم ، ولكنها لم تلاحظ شيئاً ..

فتحت التلفاز وقلبت القنوات ولم تعثر على قنوات مشبوهة كما ظنت ,

رفعت السجادة علها تعثر على ما يستدعي كل هذه الجلسة الطويلة من الزوج ،

ولكن لم يكن هناك شيء !!!!!

فخرجت ..

وقبل أن تغلق الباب عادت إلى الداخل مرة أخرى وهي تقول في نفسها :: لا يمكن أن يذهب تعبي سدى

وقامت بزحزحة كل شيء في الملحق عن مكانه

حتى جاء الدور على الدولاب المسند إلى الحائط الذي ما إن أبعدته

إلا ولاحظت وجود باب يؤدي إلى خارج المنزل !!!!!

ولكن ليس إلى الشارع بل إلى المنزل المجاور، حيث اكتشفت ف يما بعد أن الرجل ..

.............

..............

قد تزوج امرأة ثانية وأسكنها بجوار منزله >> شوفوا الجــرأة

وكان يمضي معها الوقت الذي كانوا يظنونه قابعاً في الملحق!!

~¤~¤~¤~¤~

أترك تخمين ما حدث بعد ذلك لفطنة القراء الأعزاء ، خاصة أنتن يا معشر النساء ..

Nice Nosa

Nice Nosa

هههههههههههههههه ده كان متوقع يااوختي طول عمر الرجاله مالهاش امان واما تجري وراهم يرموكي واما تطنشيهم يجروا وراكي خلف خلاف...ع العموم هديكي ردي بس ع الرايق ياسومه بس حبيت اعلق بسرعه عشان القصه شدتني شطوره ياسومه ..وكده الواحده هتدور بعد كده ف كل حيطان بيتها Laughing

آحمد فرغلي

آحمد فرغلي

سومه برٍضو مهما كان كيد الراجل عمره ما يوصل لربع كيد الست ... والقرآن بنفسه ذكر كده في سورة يوسف ... " إن كيدهن عظيم " ...

وادي قصه هحكيهالكم بتدل على كيد النســآ .. آن في واحد كان عاوز يتعلم معنى كيد النسـآ .. فذهب الى جميع العلماء والفقهاء ولكن بلى جدوى ... وفي طريقه وجد امرأة عجوز تحتاج للمساعدة في الطريق .. فساعدها .. فقالت له أتريد شيء حتى آساعدك به .. فقال نعم اريد ان اعرف علم كيد النساء .. فقالت له انا سأعلمك كيد النساء ... ولكن انتظر .. فرمت نفسها في البئر ونادت على ابناءها لكي ينقذوها .. فأنصدم الشاب ولا يعلم ماذا يفعل .. حتى اذا اقترب أبناء العجوز خرجت من البئر .. وقالت لقد ساعدني هذا الشاب الطيب ...

يعني شوفوا كيدهن عظيم ازاي .. يعني كانت قادره توديه في مصيبه وفي نفس الوقت قدرت تنقذه وتخلي ابناءها يشكروه ويعظموه ...!!!

والتخمين بقى ...

تقريبــآآ ... يآمآ آلزوجة الأولى قتلت الزوجة التانيه .. يآمــآ طلبت الطلاق ده لو قلبها ابيض يعني

Dimo

Dimo

أنا مش عارف ايه حكايتكم اليومين دول.... حاطين الرجالة في دماغكم ومحملين عليهم أوي يعني ...
عموما براحتكم أنا مش هتكلم...

Nice Nosa

Nice Nosa

ماتزعلش ياديمو احنا بنتكلم عن فئه معينه مش لازم تكونوا منها بس ماتنكرش انها موجوده... وبعدين علق براحتك مااحمد قال تعليقه واحنا احترمناه دي وجهات نظر..اهم حاجه الاحترام المتبادل بينا...

soma

soma

ماتزعلش اوي كده يا ديمو و أحنا مش حاطين الرجاله ف دماغنا و لا حاجه
بس احنا مش نقدر ننكر ان الرجاله برضو كياده و مش النساء بس
و زي ما الرجاله فاهمين الجنس الناعم غلط احنا بس عايزين نوضح انهم زينا و يمكن أكتر كمان ف موضوع الكيد ده
و أنت راجل محترم يا ديمو و مأعتقدش انك ممكن تعمل كده خالص
و على رأيك يا نوسه احنا بعد كده هندور بعد كده ف كل حيطان البيت

عالعموم شكرا على مرورك يا نوسه انتي و احمد و ديمو و يا رب يكون الموضوع عجبكم

آحمد فرغلي

آحمد فرغلي

soma كتب:ماتزعلش اوي كده يا ديمو و أحنا مش حاطين الرجاله ف دماغنا و لا حاجه
بس احنا مش نقدر ننكر ان الرجاله برضو كياده و مش النساء بس
و زي ما الرجاله فاهمين الجنس الناعم غلط احنا بس عايزين نوضح انهم زينا و يمكن أكتر كمان ف موضوع الكيد ده
و أنت راجل محترم يا ديمو و مأعتقدش انك ممكن تعمل كده خالص
و على رأيك يا نوسه احنا بعد كده هندور بعد كده ف كل حيطان البيت

عالعموم شكرا على مرورك يا نوسه انتي و احمد و ديمو و يا رب يكون الموضوع عجبكم

برضو الرجاله كياده . وكمان الرجاله اكتر في موضوع الكيد ده ... يعنى علشان قصه زي دي يبقى الرجاله كيـآده !!!

طيب يبقى آجيبلك آكتر من مية قصة تبينلك اد ايه الستآت كيآده .. وبعدين إذا كانت النساء اصلآ كيـآده لنفس جنسها قبل ما تكون كياده للجنس الآخر ..وبعدين انتي هتخالفي كلام ربنا .. ربنا سبحانه وتعالى بيقول " إن كيدهن عظيم " ... يبقى أزاي الرجاله كياده اكتر !!؟؟ ارجو التوضيح اكتر ...

والآختلاف في الآراء لا يفسد للود قضية .. آسف للإطاله

Hoba

Hoba

أولا .... توبيك جامد جدا جدا يا سومه ودي حاجه مش غريبه عليكي ........

ثانيا ...... (لأحمد فرغلي)

ده إللي انتوا شاطرين فيه ... كل ما حد يكلمكم تقولوا قال الله وقال الرسول ....

والقصص كتير على الاتنين مش على جنس واحد ... وبطلوا تدافعوا عن نفسكوا كده كأنكوا ملايكه ... زي ما فيه ستات مفتريين فيه ستات زي الفل ... ده زي ما فيه رجاله عايزه الضرب بالنار فيه رجاله محترمين ويستاهلوا اننا ننحني ليهم ..... المهم انت مين فيهم ... وتقول الصح فين ... مش تدافع كده وخلاص..........

soma

soma

شكرا خالص يا هوبا على ردك المحترم و شكرا على مرورك
و بالنسبه لأحمد فرغلي أنا قولت ((يمكن )) كيد الرجال يكون غلب كيد النسا
و أنا طبعا مش هقدر أخالف كلام الله و رسوله حاشى لله
و زي ماقالت هوبا زي ما في رجاله مفتريه و كياده و ميعرفوش ربنا كمان في رجاله كويسه جدا و بتخاف ربنا و بتعمل الصح
و برضو زي ما في ستات كياده و مفتريه في ستات قلبها أبيض و تستاهل كل خير
يعني من الآخر ف كل جنس فيه الكويس و فيه الوحش و محدش فينا ملاك
أنتو فاهمين ليه الموضوع غلط؟؟!

واحد من النًاس

واحد من النًاس

انا معاكم ان ف رجاله كياده بس طبع الكيد ده بيكون غالب عند الستات وياريت نفهم الموضوع صح يا جماعه سومه تقصد فئه معينه من الرجاله مش معظم الرجاله وكل واحد مننا فيه الطبع ده بس بدرجات بتختلف من شخص للتاني سواء كان راجل او ستِِ
وبشكرك يا سومه ع التوبيك الجميل ده

Dimo

Dimo

والله يا جماعة كلام زي الفل بس اهدوا شويه لحسن انا شايفكم سخنتوا أوي .......

أولا وقبل اي حاجه أنا لفت انتباهي الجملة اللي قالتها هوبا (ده إللي انتوا شاطرين فيه ... كل ما حد يكلمكم تقولوا قال الله وقال الرسول .... ) انتي قصدك ايه بالجمله دي؟؟ أعتقد يعني ان دي حاجه كويسه لو كانت موجوده فعلا _بس يا ريت ده يحصل ان كلامنا كله يكون بقال الله وقال الرسول_ ولا انتي شايفه حاجه تاني ؟؟؟؟

وبالنسبه لنقطة الخلاف اللي بنتكلم فيها فأنا شايف من آراء الناس اننا وصلنا لرأي واحد ان أي صفه كويسه أو سيئة هتبقي موجوده في بعض الرجاله زي ما هتبقي موجوده في بعض النساء لان في كل جنس زي ما في الوحش أكيد هيبقي في الكويس ......
احنا فاهمين الكلام ده كويس بس ...بس بتبقي في صفات سايده بين الرجال اكتر من الستات وفي صفات تانيه بتبقي موجوده بين الستات اكتر من الرجاله ودي حاجه معروفه ... واعتقد انها حاجه مشهورة أوي من زمان ان الكيد ده صفة مشهوره بيها النساء ..أنا معاكم ان أكيد هيبقي في رجالة فيها الصفة دي بس ده لا ينفي ان الكيد صفه موجوده في الستات اكتر من الرجاله ...دي وجهة نظري مش أكتر وشكرا ليكم علي ردودكم المحترمة عليا

وانا كنت ناسي أعلق ع القصة اللي في التوبيك زي ما معظمكم نسي يقول ايه رايه فيها.... هو الراجل غلط في اللي عمله لانه خبي علي مراته الحقيقة مش لانه اتجوز عليها ،وهي كمان غلطت لأنها بتدور وراه في غيابه ...من الاخر شكلهم كده هما الاتنين مش تمام ....
أنا عن نفسي شايف ان اللي هيتجوز مره مش هيفكر يكرر الغلطة دي تاني أبدا ههههههه......ولو اتجنن وعملها (وده من حقه) لازم طبعا يكون بمعرفة الزوجه الاولي ...... وطبعا الموضوع ده فيه اختلاف كبير أوي في وجهات النظر وبيختلف بحسب الشخص والموقف نفسه وعوامل تانيه كتير ..... واحنا لو قعدنا نتناقش في الموضوع ده من هنا لبكره مش هنخلص كلام فيه !!!!!

آسف جدا ع الإطاله بس بجد نايس توبيك يا سومه ....وأراء جميلة منكم كلكم ....

آحمد فرغلي

آحمد فرغلي

Hoba كتب:أولا .... توبيك جامد جدا جدا يا سومه ودي حاجه مش غريبه عليكي ........

ثانيا ...... (لأحمد فرغلي)

ده إللي انتوا شاطرين فيه ... كل ما حد يكلمكم تقولوا قال الله وقال الرسول ....

والقصص كتير على الاتنين مش على جنس واحد ... وبطلوا تدافعوا عن نفسكوا كده كأنكوا ملايكه ... زي ما فيه ستات مفتريين فيه ستات زي الفل ... ده زي ما فيه رجاله عايزه الضرب بالنار فيه رجاله محترمين ويستاهلوا اننا ننحني ليهم ..... المهم انت مين فيهم ... وتقول الصح فين ... مش تدافع كده وخلاص..........

طيب في الأول .. تقصدي آيه من قال الله وقال الرسول دي .. لانها ليها مغزى تاني اكيد .. ما علينا ...

في الأول وفي الاخر انا قولت ده رآيي واللي انا شايفه وبرهنت عليه من القرآن .. وكتبت الاختلاف في الآراء لا يفسد للود قضية .... واتضح ان ردك غير كده خالص ..

ما علينا .. عالعموم اللي انا قولته فوق ده رآئي .. وكل واحد فينا ليه حق يقول رأيه بس من غير ما يجرح في الباقيين ...

آسف للإطاله

Hoba

Hoba

زي ما كل واحد فيكم رد على رأيي وقال اللي قاله ... أنا رديت على رأي احمد لأنه لفت نظري وحبيت ارد عليه ....

وبعدين أنا أقصد من قال الله وقال الرسول غير اللي انتوا فهمتوه ... وأكيد دي هتبقى حاجه كويسه يا دبمو لو بقيت موجوده ... بس مش تبقى موجوده كده وبس... لازم تكون بالعلم ... مش هقول اللي سمعته من غير ما اكون عارفه الأساس ...

بمعنى اني لما أقول الحاجه وأنا عارفه ايه قصتها وايه سببها وعارفه اذا كان اساسها صح ولا لأ زي الاحاديث ....

مع احترامي للموجودين .. بس فيه منكم اللي يبقى عايز يعمل حاجه ومراته او خطيبته او أياً كان مش موافقه او معارضه يروح يلجأ للدين ويقول ان محلله ...

زي مثلا ان الزوج من حقه يتزوج أربعه ... الدين وربنا قال إنه يحل ليه انه يعدد الزوجات .. بس قال الكلام ده بشروط ...

وكيد النسا ده أنا مش معترضه أبدا انه موجود .. بس فيه في الرجاله الصفه دي...

ونزول الآيه دي في القرأن كان ليه سببه .. وهي قصة يوسف عليه السلام ... واقروا الايات من اولها وتعرفوا ايه القصه ... والآيه مش فيها تأكيد للصفه دي على النساء .. هو مجرد رد من عزيز مصر على التصرف ...

مش تأكيد ان النساء كيدهن عظيم ...

ويا ريت ما حدش يفهم الردود غلط ... وخدوها على محمل كويس ...

Nody

Nody

ههههههههههههههههههههههههههههههه
أنا فضلت أقرأ الردود بتاعتكم
مع أنها متعبه لأنها طويله
بس فضلت أضحك أوي
بس أنتو خلصتوا وقلتوا كل الكلام اللي مفروض يتقال
نايس توبيك

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 1 من اصل 1]