STARS4EVER
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
STARS4EVER

شبابى

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم, أنت لم تقم بتسجيل الدخول بعد! يشرفنا أن تقوم بالدخول أو التسجيل إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى

لعبة جامده (ادخل واسأل اللي بعدك).............

soma
Dimo
Demo
Banderas
الماجيك
Nice Nosa
آحمد فرغلي
جنة
Nody
Hoba
14 مشترك

انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية

اذهب الى الأسفل  رسالة [صفحة 2 من اصل 4]

جنة

جنة

انت /انتي شايف ان في الحب لازم اول حاجه تتنازل عنها الكرامه ولا ايه رايك؟

سؤال روعة وجميل جدا بس انا في نظري اجابته صعبة لان الاراء والكلام فيه متنوع وكتير جدا
ناس شايفة انه طبعا لازم تكون في كرامة في الحب وناس تانية بتشوف انمافيش كرامة في الحب عشان الطرفين بيكونو واحد

بس انا في نظري شايفة اني كرامتي اهم حاجة لاني لو اتنازلت عنها مرة عشان انا بحب الطرف التاني يبقى عمري ماحلاقي منه الاحترام وحيبقى طبيعي انه يجرحني الف مرة في كرامتي
يعني ينفع يبهدلني ويهزقني ولما يرجع يقوللي انا اسف اسامح وكان حاجة محصلتش
طيب كدة وقبل الجواز اومال لما نتجوز حيعمل فيا ايه مش بعيد يضربني ولا يطردني قبل الشقة ويقولي يلا على بيت اهلك ويبهدلني قدام الجيران وبعدين ييجي يقولي اسف او مايقولش وابرر لنفسي اصلي بحبه يغور الحب اللي من النوعية ده انا ادوس على قلبي بالجزمة انا اللي اخلي اللي قدامي يحترمني او لا وانا اللي حوجد لنفسي كرامة معاه او لا
لازم افكر بعقلي قبل قلبي
وابص لقدام وما ابصش تحت رجلي بسسسسسس

الواحد ممكن يعدي خلافات عادية مافيهاش جرح كرامة لكن اللي بيجرح الكرامة فيها حتى لو سامحنا فيها فاحنا بتنساها مش ببنساها وكل مشكلة تاني بتحصل بنفتكر المشكلة اللي جرحت الكرامة
الكرامة في حالة واحدة بتتلغي ام بتربي اولادها وتتنازل عن كرامتها عشان تربيهم وعشان مايكبروش والاب والام منفصلين وفي حالات تاني في ناس لاتتقبل الاهانة مهما كان السبب وبيقرروا الانفصال

عشان كدة قبل مايحصل اي ارتباط لازم ندرس كل شيء عشان مانندمش بعدة كدة على قرار خدناه

سؤالي للي بعدي

لو عرفت انك حبيبك اللي كنت بتحبه حب بعدك وانت مفتقده جدا وعايز ترجعله حتعمل ايه وعلى اي اساس اخدت قرارك؟

جنة

جنة

اشمعنى اللعبة ده وقفت خاصة اني بحبها جدا ياترى الاسئلة اللي عندكم خلصت ولا سؤالي صعب؟؟

Hoba

Hoba

مش تزعلي يا جنتي ...
بس هي الناس اكيد مستصعبه سؤالك...

وردي عليه ...

هو اني لو بحب حد بجد مستحيل اسيبه واحط نفسي في الموقف ده ...
ولو سبته يبقى مش بحبه فلو حب حد تاني هتمنى له السعاده لكن مستحيل ارجع له ...

سؤالي للي بعدي...

ايه الأمنية اللي نفسك تحققها ومحاولاتك لتحقيقها كانت كتيره وفشلت وما زلت بتحاول انها تتحقق؟؟؟

Laughing

آحمد فرغلي

آحمد فرغلي

هي مش آمنيه وآحده يعني بس تقرٍيبآ كتيرٍ يعنـي ... وبغض النظرٍ عن آلدرآسه آننآ كلنآ بنتمنـى آننى نعـدي على خيرٍ من غير آي حآجه آن شآء آلله .. فآنآ مش هعتبرهآ آمنيـه لآن آلسؤآل هو آن آلآمنيه دي فشلت فيهآ وبحآول برضو مره تآنيه .. فآلآمنيه دي هي في شغلـي ... لآني برٍضو في حآجآت كتير فشلت فيهآ في آلشغل وبرٍضو مآزلت مستمرٍوبحآول تآني وتآلت .. ورٍبنآ يكرٍم بقـى .. لآن في حآجـه آنـآ بقيت بعمل بيهـآ في حآجآت كتيرٍ هـي .... ومن يتهيب صعود الجبال يعش ابد الدهر بين الحفر
آنمـآ في موضوع تآني فشلت فيـه وده مش هقـدر آتكلم فيه .. ورٍبنآ يسهل لمآ فيه آلخيرٍ ...

سؤآلي للـي بعــدي ... يآ ترٍى بتفكرٍ فـ آيه آلفترٍه آلجآيــه آو شآيف مستقبلك هيكون آيه آلفتره آلجآيه آن شآء آلله ؟

جنة

جنة

يآ ترٍى بتفكرٍ فـ آيه آلفترٍه آلجآيــه آو شآيف مستقبلك هيكون آيه آلفتره آلجآيه آن شآء آلله ؟

بفكر اني احقق هدفي وبفكر ان حمل كبير على كتافي عايزة ربنا يقدرني واقدراكون قد المسؤولية
لكن شايفة مستقبلي ايه ابقى كدابة لو قولت اني شايفاه مشرق بالعكس مش شايفة اي ملامح تخليني احس ان بكرة احسن بس بحاول اني اشيل الفكرة ده من دماغي بس للاسف بترجع تسيطر عليا تاني

تسلميلي يا هبهوبة انك رجعتي اللعبة تاني

وانت يا احمد ربنا يوفقك في امنياتك وتنجح في كل اللي بتحاول توصله او تحققه

سؤالي للي بعد>>>>ايه اكتر موقف خلاك تحس انك ظلمت نفسك؟

آحمد فرغلي

آحمد فرغلي

آمين يآرٍب يآ جنـه ورٍبنآ يوفقك آنتي كمآن ويكوٍن فـ عـونــك ...

بآلنسبه بقـى لآجـآبة آلسـؤآل

يعني .. هوٍ غآلبــآآ بظلـم نفسي في حآجآت كتيرٍ بآني بعـآنـد نفسي .. يعني لمآ حد بيديني آلنصحيه آلصح آوقآت بعآنــد .. وبظلم نفسي وبعمل آللي في دمآغـي وبـس .... وده حصل قرٍيب في آمتحآن آلـ ICDL لمآ مدخلتش آلآمتحآن ... بس هو مش آكترٍ موقـف ... بآلنسبه لآكتر موقـف بقـى .. وده كآن من سنتين لمآ سمعت كلآم نفسي وعآندت وسآفرٍت علشآن آشتغل وفي آلآخرٍ آتبهدلت ... وقتهآ حسيت آني ظلمـت نفسي آووي ...

سؤآلي للـي بعــدي ...

هـل بتحـب تحمـل آلمسؤٍليــه وآي نوع من آلمسئوليآت بتحـب تحملهـآ ؟؟... ويآ ترٍى درٍجة تحملـك للمسؤٍلية كآم في آلميـه؟؟

جنة

جنة

هـل بتحـب تحمـل آلمسؤٍليــه وآي نوع من آلمسئوليآت بتحـب تحملهـآ ؟؟... ويآ ترٍى درٍجة تحملـك للمسؤٍلية كآم في آلميـه؟؟

تحمل المسؤولية دليل على انك شخص ناضج ذو تفكير ومبادىء وصاحب شخصية متميزة وده شي جميل لما الناس تشوف فيك كدة وتحملك مسؤولية

بس مش فاهمة اي نوع ازاي يعني
مسؤولية عمل يعني مهنة معينة
ولا في تربية الاطفال ولا مسؤولية الدراسة
مش فاهمة قصدك بس شايفة نفسي في مسؤولية
في مسؤلية تربية الاطفال عشان بيهم ادخل الجنة او نار كفاية يكونو اولاد صالحين يراعو ربنا ويكونو السبب استمرارعملي الصالح وفقا لحديث الرسول عليه افضلالصلاة والسلام ويكونو ذرية صالحة كام في المية مقدرش اقيم نفسي بس حبذل كل مابجهدي وااحاول اوصل حتى 80 في المية لان الكمال لله وحده ومستحيل حبقى برفكت وكاملة

وعلى فكرة جميع انواع تحمل المسؤولية مهمة
وفقا لحديث الرسول عليه افضل الصلاة والسلام
كلكم راع وكلكم مسؤوول عن رعيته

سؤالي للي بعدي>>>>>لما تيجي تغمض عنيك وتنام ايه اول حاجة بتفكر فيها او بتخطر على بالك؟؟

Dimo

Dimo

أول حاجه بتخطر ع بالي كتير لما باجي أنام ....هل أنا انسان كويس ولا لأ ؟؟؟؟وهل اللي أنا بعمله ده صح ولا غلط ؟؟؟وهل هلاقي حد يخفف عني حمولي شويه ولا مش باين؟؟؟

سؤالي للي بعدي.....
ايه احساسك بعد انتهاء الدراسة؟؟؟

جنة

جنة

احساس ممل الواحد حاسس انه زي التايه يدور على شغل مش لاقي طيب يعمل ايه في حياته

سؤال للي بعدي

لو معاك\معاكي وردة تهديها لمين؟

Dimo

Dimo

لو معايه ورده ههديها ليكي انتي يا جنه لسببين....
الأول ان انتي ليكي عندي ورده...
التاني انك أكتر عضو بيشارك في المنتدي....

وسؤالي للي بعدي ؟؟؟
لو رجع بيك الزمن ايه الحاجه اللي مكنتش هتعملها؟؟ و ايه الحاجه اللي كنت تتمني انك تعمها؟؟

جنة

جنة

احرجتني بزووووووقك يا ديمو وتسلم على الوردة

واجابتي على سؤالك مافيش حاجة كنت بتمنى ماعملهاش غير اني ماكنتش عايزة كلية تربية والحاجة اللي كنت عايزة اعملها اني ادخل كلية فنون جميلة بس للاسف لاقدمت امتحان القدرة ولا كتب كلية فنون جميلة قبل تربية
يلا الحمد لله على كل حال اديني اتخرجت خلصنا دراسة

سؤالي للي بعدي

لو قدامك حد حبيبته اوي ومازلت بتحبه بس القدر قرر يفرقكم عن بعض تحب تقوله ايه؟؟؟

Nice Nosa

Nice Nosa

اولا وحشتيني اوي ياجنه وانا هجاوب على سؤالك انا هقول لوكان بأيدي كنت عشت العمر كله جنب كل حبايبي بس انا فارقت ناس كتير كنت بحبها وطبعا ده قدر ربنا لانه كاتب علينا هنفارق مين من قبل مانتولدوالحمد لله على كل حال بس عايزه اقولك لازم نرضى عشان اكيد ربنا شايلنا الخير, بس ربنا يجمعنا بكل الناس اللي بنحبها ف الجنه قولي امين،وسؤالي للي بعدي عايزه اعرف لوانت الانسان اللي اتفارقت وعارف ان اللي فارقك ده كان مش بايده تحب تقوله ايه؟؟

آحمد فرغلي

آحمد فرغلي

هقــوله رٍبنـآآ يوفقـك في حيآتــك Very Happy

سؤآلي للي بعــدي : بمآ آننـآ في شهر الخيرآت .. يآ ترى آيه آلجديد آللي آنت عملته في رمضآن السنه دي من عمل خير .. ومعملتوش قبل كــده ؟

Hoba

Hoba

بصراحه مافيش حاجه جديده اللي بعمله كل سنه بعمله السنه دي.............

سؤالي للي بعدي ...
لو صديق ليك جرحك والجرح ده مش قادر تنساهوله هتتصرف ازاي؟؟؟؟؟؟

آحمد فرغلي

آحمد فرغلي

هبعــد عنــه ..

سؤآلي للي بعـدي ..

لوٍ قدآمك فرٍصه لشغـل بس آلشغل ده بيشرٍط آنك تتنآزل عن حبيبك وتسيبه يآترى هتعمل آيه ؟؟

جنة

جنة

اولا حمد الله على سلامة رجوع ناس كتير للمنتدى واحشاني يا نوووووووووووسة موووووووت

والله كلكم وحشتوني جدا جدا

وسؤالك يااحمد صعب جدا بس غريب اوي في حبيب حبيبه مش عايزه يشتغل ؟؟ على الاقل عشان يثبت وجوده ويكبر في نظره بس طالما اعتراض الحبيب على شغل حبيبه يبقى في سبب لكدة يا اما في قلق من الشفل يا اما مش مناسب ليك ومش حيخدم شهادتك ومؤهلك عامة ربنا يختار الخير للجميع ويارب مفيس حبيب يسيب حبيبه ابدا واكيد في دايما حل وسط يرضي الطرفين

سؤالي للي بعدي

كان عندك كام سنة لاول حب في حياتك؟

آحمد فرغلي

آحمد فرغلي

آنتي تقرٍيبآ فهمتي سؤآلي غلط بس مآ علينآ هعديــه

عآلعموم هجآوبك على سؤآلك .. كآن عندي 20 سنه وقتهـآ

سؤآلي للي بعــدي

آيه آكتر لحظه حسيت فيهآ آنك آسعد آنسآن في آلدنيآ في رٍمضآن آلسنه دي ؟!!

Nice Nosa

Nice Nosa

قبل مااجاوب كنت عايزه اطمن على هوبه مين اللي جرحك يابنتي في حد؟ولا انتي بتسألي عادي؟وعايزه اقول ان رد احمد سوري يااحمد يقرف Very Happy اجابتي بقى السؤال احلى لحظه هيا مش لحظه واحده هما اتنين الاولى لما رحت اصلي التراويح اول مره كان تقريبا عاشر يوم رمضان وتاني لحظه لما الحمد لله عملت عمره وربنا يسرها.ليه احنا مش بنفكر ف الموت برغم انه مالوش معاد وممكن يكون قريب مننا جدا او بعيد وبرغم اننا بنشوف ناس كتير بتموت حوالينا بس مش بنفكر اننا هانكون مكانهم؟؟ولابنفكر ايه شكل حياة البرزخ؟؟ يارب اجعل الشهاده خاتمه جميع المسلمين

جنة

جنة

اللهم امين يا يا حبيبة قلبي يا نوسة ووحشاااااااااااااني جدا يا حبي

اممممم؟؟
بس مش قولتي سؤالك للي بعدك ايه؟

Nice Nosa

Nice Nosa

لا ياجنه ياحبيتي قولت سؤالي اللي هو عن تفكيرنا ف الموت راجعي كلامي تاني

آحمد فرغلي

آحمد فرغلي

آينــآس ... عآرف آن رٍدي يقرف ويسد النفس كمآن ... والرد ده يعتبر شبه حقيقي لكن مش آلحقيقه كلهـآ .. وآنآ رٍديت آلرد ده لسبب معين في دمآغـي .. ودي حريه شخصيـه .. ومهمآ كآن مينفعش حد يتدخـل فيه ... آظن كلآمي وآضح .

Nice Nosa

Nice Nosa

خلاص خلاص ياأحمد انا اسفه انا مش قصدي ادايقك بس اصل الصداقه حاجه كبيره اوي ومش سهل ان الواحد يتخلى عن صاحبه وطبعا دي شخصيات صوابع ادينا مش زي بعضها وانا ملاحظه ان محدش برضو جاوب على سؤالي

Dimo

Dimo

محدش جاوب علي سوالك يا نوسه لانه صعب شويه....
بصراحة اجابة السؤال محتاجة كلام كتييييييير أوي بس اختصارا للوقت هحاول أجاوب.....
ممكن نكون مش بنفكر في الموت وبنخاف منه لأننا بنكون خايفين من أعمالنا اللي مش كويسه وعايزين نهرب منها.....
وممكن كمان وده شيئ أكيد عشان الانسان بطبعه (عجول) زي ما قال ربنا سبحانه وتعالي فالانسان بيحب يفكر في الثواب الدنيوي العاجل وبينسي اللي بعد كده.....
وممكن كمان يكون السبب ضعف الايمان وقسوة القلب وانشغال الانسان بالاعمال اليومية وغيره.. وغيره...

وسؤالي للي بعدي ....
ايه الحاجه اللي مش ممكن تسامح(تسامحي) فيها؟؟؟؟؟؟

Nice Nosa

Nice Nosa

هما حاجتين الخيانه والكدب وهما تقريبا معناهم واحد.وشكرا ياديمو انك جاوبت عليا حتى لو باختصار بس بجد ده موضوع محتاج وقفه واحنا كاصحاب من حقنا على بعض اننا نفكر بعض بالحاجات المهمه واللي غايبه عننا.. بتفكر او بتفكري ف ايه قبل النوم؟؟

Hoba

Hoba

سؤالي مش كان فيه اي تدخل يا احمد!!

الرجوع الى أعلى الصفحة  رسالة [صفحة 2 من اصل 4]

انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية